Zostaw numer telefonu, oddzwonimy!

aktualnościartykuły

Tak, ludzie to największa wartość firmy

By 16 marca 2019 No Comments

“Tak, ludzie to największa wartość firmy”

myślę, że większość prezesów, szefów i menedżerów, zapewne zgodzi się z tym stwierdzeniem. Jednak pracując kilkanaście lat z biznesem moje obserwacje w tym zakresie są nieco inne.

Do napisanie tego artykułu zmotywował mnie zespół wspaniałych ludzi – z dumą mogę powiedzieć „moich ludzi”, którymi mam przyjemność na co dzień zarządzać i z nimi współpracować, tworząc wartościowe projekty rozwojowe dla naszych klientów. Kilka dni temu obchodziłem urodziny i spotkała mnie prawdziwa niespodzianka, którą możesz zobaczyć w grafice poniżej. Nie ukrywam, nie spodziewałem się i byłem pozytywnie zaskoczony. Co więcej, pozwoliło mi to na chwilę refleksji – teraz jeszcze bardziej jestem tego pewien:

Efektywne zarządzanie

“Menedżerowie zarządzający zespołami, mogą marzyć o takim zespole – a ja po prostu, go mam!”

To spełnienie każdego szefa, gdy wie że ma zespół ludzi na których może polegać i którym może zaufać. Zarządzając firmą szkoleniowo-doradczą, jednocześnie aktywnie prowadzę projekty rozwojowe, jako Trener Biznesu. W związku z tym są miesiące, w których na miejscu w firmie spędzam czasami tylko kilka dni. Oprócz tego, często mam jeszcze wiele obowiązków, związanych z przygotowaniem contentu do najbliższych szkoleń, czy podsumowaniu dotychczasowych realizacji u Klientów. Przez to, czas jaki mam dla swoich ludzi jest dość mocno ograniczony. Rozwój Circinus spoczywa na barkach moich Pracowników, a dokładniej Partnerów – bo właśnie tak ich postrzegam i traktuję. Robią to rewelacyjnie i z pełnym zaangażowaniem. Jak udało mi się to osiągnąć? Poniżej trzy praktyczne i ważne wskazówki, w jaki sposób zbudować zaangażowany zespół, który efektywnie będzie realizował cele biznesowe firmy:

Inwestuj w ludzi odpowiednią ilość czasu

Jest to jeden z najważniejszych aspektów – choć niedoceniany przez wielu menedżerów. Przecież ludzie mają pracować i zarabiać na siebie i firmę. Z punktu widzenia szefa – oczywiście, że tak. Przecież, jak w inny sposób utrzymać firmę? Ja widzę to całkowicie inaczej.

“Jak ludzie mają zarabiać na siebie, jeśli nie zainwestujemy w nich wystarczająco dużo czasu?”

To najczęstszy błąd. Ciągle jesteśmy w niedoczasie i funkcjonujemy tu i teraz. Nikt jednak nie liczy, ile kosztuje nas brak inwestycji odpowiedniej ilości czasu w dobre przygotowanie naszych ludzi. Ktoś na tym etapie zastanawia się, ile tracimy na tym, gdy pracownik nie wie co dokładnie do niego należy? Ilu klientów tracimy przez to, że nasz człowiek jest niedoinformowany, lub brakuje mu podstawowej wiedzy w zakresie produktów i usług, jakie proponujemy swoim klientów? Nawet jeśli jesteśmy świadomi i zadaliśmy sobie te pytania, mało kto potrafi sobie to przeliczyć, lub po prostu woli nie wiedzieć. Z mojego doświadczenia:

“Każda zainwestowana 1 godzina pracy w pracownika, zwraca się nawet dziesięciokrotnie”

Ile zatem czasu powinienem zainwestować w pracownika? Minimum 10% więcej, od momentu gdy już wiem, że jest przygotowany w co najmniej dobrym stopniu, aby zaangażować się w wykonywanie powierzonych mu obowiązków.

Daj pracownikowi możliwość rozwoju

W dużej części firm, które miałem okazję dobrze poznać, rozwój pracownika kończy się po wdrożeniu i przekazaniu mu niezbędnych informacji, które pozwolą mu wykonywać swoją pracę. I na tym koniec. Co jest jeszcze bardziej zatrważające? Moi Doradcy, każdego dnia wykonują powyżej stu rozmów z szefami, dyrektorami, menedżerami i osobami odpowiadającymi za HR w firmie. Okazuje się, że nawet połowa z nich mówi o tym, że nie realizują szkoleń dla swoich pracowników i nie mają takiej potrzeby. Mi od razu nasuwa się pytanie:

“Jest to dla mnie jasne, że Pan/i nie widzi potrzeb rozwoju swoich pracowników, a co o tym myślą Pana/i pracownicy?”

Sam kontaktując się z Klientami i zadając takie pytanie najczęściej spotykałem się z dwiema reakcjami. Pierwsza to rzucenie słuchawką, druga to duże oburzenie. Jednak mam przynajmniej nadzieję, że to pytanie spowodowało refleksję., bo dzięki temu mogą zyskać ludzie.

Kolejnym przykładem są firmy, gdzie osoby zarządzające odpowiadają twierdząco “oczywiście, nasi ludzie mają możliwość rozwoju w firmie, dużo w tym zakresie robimy”. A jak myślisz drogi czytelniku, co słyszę od pracowników którym zadaję takie samo pytanie? W wielu przypadkach oni tego nie widzą.

“Rozmawiaj z pracownikami i pytaj się ich jak widzą swój rozwój w tej firmie, czego potrzebują aby jeszcze lepiej wykonywać swoją pracę i co jest dla nich ważne, aby móc się rozwijać”

Szanuj swojego pracownika

“Jeśli ty szefie, prezesie, menedżerze oczekujesz, aby Twój pracownik Cię szanował, po pierwsze Ty musisz ich doceniać i szanować”

Jeśli twoi pracownicy Cię nie szanują, to w pierwszej kolejności zastanów się nad sobą, bo to nie w nich leży problem. Więcej czasu spędzamy na krytykowaniu, wskazywaniu błędów i udzielaniu negatywnych informacji zwrotnych, aby pracownik zmienił swoje zachowania na takie, którego oczekujesz. Zastanów się nad tym ile razy w ostatnim tygodniu doceniłeś swoich pracowników? Myślę, że odpowiedź “za mało” będzie najbardziej trafna. Mam okazję realizować wiele szkoleń dla menedżerów, gdzie szukamy efektywnych sposobów, aby motywować ludzi, doceniać i okazywać szacunek. Nie jest to proste, ponieważ w organizacjach skupiamy się na ciągłym rozwoju biznesu i realizacji celów. Mimo, że uczę menedżerów w jaki sposób to robić, jako szef mam poczucie, że sam nie robię tego w stopniu wystarczającym.

“Z tego miejsca chcę przeprosić moich Pracowników, zadeklarować że będę nad tym cały czas pracował i jednocześnie zapewnić, że Wy i Wasza praca jesteście dla mnie ogromną wartością, za którą jestem niezmiernie wdzięczny – Dziękuję!”

Nie liczmy na to, że się domyślą – po prostu mówmy im to.

Zarządzanie zespołem w oparciu o zaufanie

Ufaj swoim pracownikom. To nie jest tak, że muszą zapracować na zaufanie, a co jak dałbyś im kredyt zaufania? Ja bardzo wierzę w moich ludzi i ufam im, dlatego też oni mają zaufanie do mnie. Współpraca oparta o zaufanie, daje dużo lepsze efekty. Powierzając odpowiedzialność ludziom z jednej strony uczymy ich samodzielności, z drugiej dajemy im poczucie, że wierzymy w nich. Oczywiście, warto jest za pierwszym razem dać im wsparcie, odpowiednią ilość czasu oraz przestrzeń do zadawania nieograniczonej ilości pytań. Jest to ważne, aby zadanie które przydzielimy naszemu pracownikowi zostało wykonane jak najlepiej. Jeśli nawet popełnią błąd, pamiętaj, że sam je popełniałaś. Naucz ich jak wyciągać z nich wnioski, aby zminimalizować ryzyko kolejnych błędów.

“Jeśli wiesz, że możesz zaufać swoim pracownikom, oznacza to że dobrze wykonałeś swoją pracę”

Deklaracja, że ludzie to największa wartość firmy nie ma żadnego znaczenie, jeśli nie idą za tym konkretne działania. Można wypowiedzieć wiele słów, ale dopiero prezes, szef, menedżer, który daje możliwość rozwoju pracownikowi, szanuje go i otacza swoich pracowników zaufaniem, może zbudować taki zespół, którego pozazdroszczą mu inni.

„Zazdrościsz mi tak zaangażowanego zespołu wartościowych ludzi? Przestań, szkoda Twojego czasu – zacznij działać!”

Jeśli czytasz ten artykuł w pracy i dotarłeś do końca, zachęcam Cię, idź właśnie teraz do swoich ludzi i powiedz im za co ich cenisz, okaż im zaufanie, lub po prostu podziękuj za to co robią dla Ciebie i firmy każdego dnia!

Aneta, Edyta, Daniel, Dominik, Michał – dziękuję Wam za każdą minutę, którą przeznaczacie na to co wspólnie tworzymy! Wiem, że z Wami mogę zrobić naprawdę wiele!

Chcesz wiedzieć więcej? Niebawem druga część artykułu

 

Adam Pluciński

Kowal Fundamentalnych Wartości

Trener Biznesu